Van vreemdelingendienst naar bigipan en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu Van vreemdelingendienst naar bigipan en stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu

Van vreemdelingendienst naar bigipan en stage

Blijf op de hoogte en volg Joyce

11 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hoi Lieve allemaal,
De eerste week zit er weer op, hier vonden veel eerste keren plaats:
De eerste keer zwemmen in een zwembad in de tuin die bij "mijn" huis hoort.
De eerste keer 4 uur in de rij bij de vreemdelingenpolitie.
De eerste keer de nieuwe werkwoorden uitproberen zoals hangmateren en chinezen.
De eerste keer naar het SPI.
De eerste keer uitgaan in Suriname
De eerste keer met de taxi en niet schrikken van het bedrag wat je moet betalen
De eerste keer rode ibissen gespot
Heel veel eerste keren dus. Omdat het teveel is om zo op te noemen zal ik proberen om vanaf afgelopen maandag de leukste dingen te vertellen.

Maandag 04-02-13:
Maandag moesten we naar de centrale bank en het postkantoor om dingen voor ons verblijf te regelen. Bij de centrale bank moesten we 150 USD storten en dan dat bewijsje afgeven bij de vreemdelingendienst. Bij een bank dus. Zou je toch denken dat je daar ook kan pinnen. Maar hier in Su is niets logisch (misschien alleen het onlogische) dus konden we niet pinnen. Wij dus opzoek naar een bank waar dat wel kon. Die gevonden, wij netjes in de rij om SRD te pinnen. Kon dat weer niet moesten we naar een automaat buiten. Uiteindelijk is het gelukt, toen moesten we de weg weer terug vinden naar de Centrale bank, ook gelukt. Dat bewijsje hadden we binnen! :D
Uiteraard was ik wat vergeten in Nederland, en niet zomaar wat, maar pasfoto's die ik nodig had voor mn verblijf bij de vreemdelingendienst! Dus moesten we ook nog even op zoek naar een fotoservice dienst. Wie nog zegt dat alle surinamers lui zijn, dat klopt niet. Binnen een half uurtje had ik 8 wonderschone pasfoto's voor het wereldbedrag van 2 euro!
Toen zijn we naar huis gegaan en hebben we lekker gechilt in het zwembad

Dinsdag 5-02-13:
Dit was een dag vol vreemdelingendienst. Een dag waar we 4 uur hebben gewacht en andere mensen die achter ons stonden "ineens" voor ons mochten. Rare boel. Verder geen woorden of gedachten aan vuil maken. haha

Woensdag 6-02-13:
Vandaag zijn we om half 9 bij het SPI(de pabo) geweest. Er was wat onduidelijkheid over wat we precies hier kwamen doen, maar opzich gaat het nu goed haha. We hebben daar nog rondgekeken op school. De school is heel groot maar wel anders dan de HZ haha. We werden wel een beetje aangestaard maar het was wel leuk, hele aardige studenten! 's avonds zijn we bij het pannekoekenrestaurant gaan eten, en daarna ben ik samen met Lisa, een huisgenootje hier, nog een cocktail gaan drinken in een karaokebar! Was heel gezellig, leuk om op deze manier nieuwe mensen te leren kennen!

Donderdag 7-02-13:
We hebben deze dag onszelf helemaal ingesteld op het avondjeweg haha. We hebben overdag eigenlijk niet zoveel gedaan. Wel gewinkeld. Uiteraard. Zo fijn haha, ze hebben hier vanalles. Savonds gingen we dus naar Havana Lounge, we waren daar om half 1 zoiets. Tot twee uur draaien ze dan salsamuziek en was iedereen aan het salsa dansen. Wij zaten buiten want NO WAY dat ik me daar op dit moment aan ga wagen haha. Om 2 uur gingen ze normale muziekdraaien en toen waren we wel op de dansvloer te vinden hoor. Leuke mensen ontmoet haha, en meteen de mooie praatjes gekregen. Maar zoals wij al bedacht hebben: Praatjes vullen geen gaatjes hahaha.
Om 3 uur zijn we naar huis gegaan omdat we vrijdag weer om 9 uur bij het SPI moesten zijn.

Vrijdag: 8-02-13
Weer naar het SPI. We hebben onze stagescholen te horen gekregen. 's middags zijn we er naar toe gefietst. Die van ons is echt zooooooo ver fietsen haha. We waren wel met een omweg gefietst maargoed. Het zag er goed uit, aan de huizen konden we zien dat het een rijke wijk was. Dit weekeind hoorden we ook dat dit een particuliere school is. Dat was wel een beetje een domper, want we hadden op een openbare school gerekend.

Zaterdag: 9-02-13
Dag 1:


Vertrek vanuit Paramaribo om 7.30u richting Nickerie.Na 45(voelde als 2 uur) min rijden hadden we onze eerste stop op Saramacca ( met hoofdplaats Groningen) daar kregen we heel wat uitleg omdat daar alle monumenten van slaventijd enzo waren.Toen reden we door richting Coppename,Coronie ( cocosdistrikt),Wageningen ( oude rijstfabriek). kwamen dan aan in Nickerie ( grootste rijstdistrikt),waar wij een markt zouden bezoeken maar deze was al weg.

toen reden we verder naar de rivier waar wij dan ongeveer 15 min over de Nickerie rivier vaarden en dan onze boot over een sleephellingen duwen in het Bigipan meer.Na ongeveer 45 min varen op het Bigipan meer komen aan op onze slaapplek.Dat is een huis op het water met hangmattenplekken.Beetje back to basic ,maar een wc was er wel. OMG echt he, dat noemden ze een wc haha, nou ik ben blij dat ik naar expeditierobinson af en toe heb gezien want ik wist nou hoe ik een emmertje moet vullen met water haha, want daar moest je hem mee doorspoelen en dan zag je zo alles het meer in vallen.

Tijdens het varen zagen we allerlei soorten vogels z.a de rijders,ibissen enzo . 's nachts kaaimannen spotten. 's avonds hebben wij met de gidsen en nog een surinaamse jongen die ook mee was een beetje muziek geluisterd op de vlonder, en heerlijk gekletst. Om half 3/3 uur gingen we slapen.
's nachts(rond 5 uur) hadden we zo'n regenbui dat ik niet meer kon slapen dus ik ben binnen gaan zitten haha, kelly heeft in mijn hangmat geslapen omdat die van haar helemaal doorweekt was. Toen de kok wakker was ben ik in zijn hangmat verder gaan slapen!

Morgens na ontbijt gingen we een modderbad nemen en daarna weer terug naar het huis om te lunchen en toen gingen we weer kaimannen spotten. Ik zat in het bootje met de saaie mensen, die meiden zaten in een ander bootje. Wel zat ik bij de buschauffeur in de bus, zo'n lassiesurinamer zegmaar haha, heel de weg zaten wij met zn tweeen de andere uit te lachen haha, heerlijk!

Toen hebben we nog een kaiman gezien, maar toen we er naar toe wilden varen ging hij net onder water waardoor we helaas hem niet konden vangen.

Rond 8 uur waren we weer thuis. Toen ben ik meteen gaan slapen omdat ik super moe was en de eerste stagedag er ook aan kwam. Die was vandaag.

Eerst had ik er niet zo'n zin in omdat het toch particulier was terwijl ik op school duidelijk had aangegeven dat ik op een openbare school wilde. Vandaag ging ik toch naar de school toe en ik ben nog steeds een beetje aan het twijfelen. De school zelf is echt heel leuk en de kinderen zijn heel lief. Wel zit ik met het feit dat ze nederlandse methodes gebruiken en dat we superver moeten fietsen eigenlijk. De weg waaraan die school ligt is ook helemaal niet fijn om te rijden. Auto's mogen maar 50 maar ze rijden minimaal 80. Niet echt veilig dus. Maar morgen hebben we een afspraak met de directrice en dan zullen we eens zien haha.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om me op deze manier te volgen, ik weet dat hij heel lang is geworden maar zo hoop ik dat jullie een kijkje in mijn leven hier kunnen hebben.

Dikke kus van mij vanuit het warme en soms regenachtige suriname!

  • 11 Februari 2013 - 21:35

    Papsiiii:

    He Joyce,

    Mooi verhaal, een stuk uitgebreider dan je app-berichtjes. Mooi om te lezen, zeker over het lange slapen etc.
    Suc6 morgen bij de directrice. Volgens afstandmeten is het nog geen 6 km fietsen :-) Valt best wel mee toch.

  • 12 Februari 2013 - 08:52

    Francis:

    Hoi Joyce,

    Leuk om jouw uitgebreid verslag te lezen. Inderdaad veel eerste keren. Klinkt wel gezellig, de uitstapjes, het eten en het shoppen. Ik ben benieuwd wat de directrice zegt en begrijp goed dat je teleurgesteld bent. We wachten het even af.
    Tot gauw.

    Groeten van Francis

  • 13 Februari 2013 - 10:02

    Je Tante Monique:

    Niet te lang hoor je verhaal, super leuk om te lezen, en te volegen wat je llemaal meemaakt en doet.
    Ik hoop voor jou, dat het nog goed komt met je stage.
    veel plezier nog en geniet van alles.
    gr van ons allenmaal hier

  • 13 Februari 2013 - 18:55

    Lisa:

    Heej Sjooos;)

    Goed om te lezen dat het je tot nu toe bevalt daar in Suriname!
    Met die stage komt het volgens mij ook wel goed;)

    Groetjes vanuit een koud, regenachtig en af en toe sneeuwachtig Nederland, haha

  • 14 Februari 2013 - 15:00

    Bart:

    Hoi Joyce, super om je belevenissen te lezen. Klinkt allemaal erg enthousiast.
    Gave avondturen met zo'n bootje en lekker in de natuur slapen. Niet lek geprikt door de muggen?

    Ik lees veel eerste keren, maar ben natuurlijk ook benieuwd of er ook nog laatste keren of nooit meer keren zullen komen.

    groetjes, Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 10728

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 03 December 2014

Curacao

02 Februari 2013 - 31 Mei 2013

4 maanden suriname!

15 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Kenia

Landen bezocht: