holi phagwa, fietstocht en tonka eiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu holi phagwa, fietstocht en tonka eiland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu

holi phagwa, fietstocht en tonka eiland

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Hoi lieverds,
het is alweer even geleden en in de afgelopen tijd heb ik veel leuke dingen gedaan.
Zo was het vorige week woensdag Holi Phagwa, een hindostaans feest waarbij je legaal vies mag worden en andere mensen vies mag maken. We hadden poeder gekocht en het is de bedoeling dat je dan iedereen bepoederd met al die kleurtjes. Aan het eind van de dag ben je dan een soort regenboog en heb je alle kleuren van de regenboog gehad, worden je kleren en je oren niet meer schoon en loop je nog een paar dagen met wat kleurtjes in je haar! Heerlijk feest dus haha. We zijn de dag begonnen in de Palmentuin, daar begonnen we rustig en elkaar een beetje bepoederen, maar op een gegeven moment ga je toch ook achter andere mensen aan! Superleuk om te doen en te zien dat iedereen zo vriendelijk is tegen elkaar. Niet alleen Hindoestanen doen aan dit feest, ook creolen, javanen en nederlanders doen goed mee.
Later zijn we naar het onafhankelijkheidsplein gegaan. Hier waren allemaal DJ's waaronder Yellow Claw en daar zijn we tot een uurtje of 11 doorgegaan. Toen op de fiets naar huis (Nee hoor ik fiets hier nooit als het donker is :$ )en toen een uur onder de douche, scrub erbij gepakt en geprobeerd op schoon te worden. Ik heb nog een paar dagen met gekleurde oksels rond gelopen en paarse oren!

De vrijdag erna ben ik met Lisa en Anne roos een fietstocht gaan doen door Commewijne, dat is het district (Provincie) dat naast Paramaribo ligt. e zijn op de fiets naar Leonsberg gegaan, dat is een wijk met allemaal duraar acht ere dure en nog duurdere huizen, ook Bouterse heeft hier zijn huis, dus ik heb mijn ogen uitgegeken en mij afgevraagd hoe het kan dat sommige mensen in zulke huizen wonen en andere in van die krotjes.. Vanaf Leonsberg hebben we de boot naar de overkant genomen en voor 10 srd werden we daar naar toe gebracht. Vanaf daar naar Nieuw Amsterdam ( Een oud fort en openlucht museum) en toen naar de oude suikerfabriek Marienburg. Toen kwamen we erachter dat het al half 4 was en we moesten nog helemaal naar Alkmaar fietsen ent oen de hele weg weer terug en dat allemaal voor 6 uur want dan varen er geen boten meer. Wij een beetje vaart erachter gezet en toen klap.. brak er iets af bij de fiets van anne roos en gng haar achterwiel ineens van links naar rechts. Wij afgestapt en naar een huis gelopen waar ze ons wel zagen, maar ons niet wilden helpen. Toen hebben we herman gebeld, want hij woont in de buurt en hij kwam eraan zei hij. Omdat ik ondertussen weet hoe lang het kanduren voordat hij dan ergens is zijn we verder op zoek gegaan naar hulp en die kwam in e vorm van een auto met bestuurder, en die had een neefje die wel fietsen kon maken. We zijn met hun mee naar huis gegaan en daar werd de fiets gemaakt, kokosnoten geplukt voor ons zodat we ze konden drinken. Toen kwam herman er ook aan, maar de fiets was al gemaakt. We zijn met die man meegereden met de auto naar Alkmaar, toen weer terug naar zijn huis, en toen met de fiets weer terug naar de boot. Ondertussen was het al 6 uur geweest dus ik de bootmeneer opgebeld maar hij wilde ons wel komen halen dus dat was ook weer fijn!

Met pasen ben ik naar Tonka eiland geweest, een eilandje in het brokopondo meer, vlak bij brownsberg. Hier heb ik lekker gechilt in een houten huis en even vakantie gevierd. Het was lekker daar en nu kan ik er weer even tegen haha.

Gisteren heb ik de eerste dag van de avond vierdaagse gelopen maar daar komt volgende keer meer over als ik alles heb gelopen!

Dikke kus vanuit SU

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 10734

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 03 December 2014

Curacao

02 Februari 2013 - 31 Mei 2013

4 maanden suriname!

15 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Kenia

Landen bezocht: