2 Dagen stage en 4 dagen Trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu 2 Dagen stage en 4 dagen Trip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu

2 Dagen stage en 4 dagen Trip

Door: Joyce Jansen

Blijf op de hoogte en volg Joyce

27 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Vandaag maar weer even een berichtje voor jullie!
Deze week was voornamelijk stage en trip, want meer dagen zitten er niet in een week haha.

Maandag en woensdag heb ik stagegelopen. Maandag was dit in mijn eigen vertrouwde klasje en mocht ik lekker veel lesgeven. Ook ineens halverwege de natuurles liep mijn mentor weg, zij moest namelijk even bellen dus of ik het even wilde doen. Kinderen maar alles laten vertellen wat ze al wisten en vervolgens een enorme tekening op het bord gemaakt van een voedselpiramide en bouwstoffen. Een applausje gekregen voor mijn tekenkunsten. Ik was er zelf ook nogal ondersteboven van, thuis google je gewoon even en hier moet je even a la minuut tekenen!
Verder heb ik ook met een leerling zijn werk afgemaakt omdat de leerkracht zei dat hij lui was. Toen ik erbij zat en ik elke keer stap voor stap uitlegde wat hij moest doen ging het een stuk beter. Ik weet ook niet zo goed hoe het nou met dat jongetje zit, ik heb hem een beetje in de gaten gehouden en hij veranderd om de paar seconden gewoon compleet van gezichtsuitdrukking. Hij gaat dan van bang naar boos en dan weer weer verdrietig en het volgende moment weer supervrolijk...
Woensdag ging ik wat kinderen extra begeleiden en dat vonden ze heel leuk. Ik had breukencirkels gemaakt en nog wat andere dingen en daarmee dingen uitgelegd.

Dinsdag zijn we naar de vreemdelingenpolitie gegaan. We stonden er al diehard om 7 uur, mochten om half 8 naar binnen(Ze gingen om kwart over 7 eigenlijk open) en waren om half 9 weer klaar! Superfijn want wij dachten dat we pas later thuis zouden zijn.
We hebben ons laten afzetten(Deze kan je op twee manieren opvatten en dat moet je ook zeker doen)door de taxi in de stad om hangmatten te kopen. Ik heb een paarse 2 persoonshangmat gekocht met zwarte bloemen erop.

Vrijdag gingen we op trip naar Apoera en de Blanche Marie watervallen.
Wij waren allemaal netjes op tijd en er kwamen 3 jeeps aan, we werder verdeeld over de trip en tegen ons werd verteld dat we 350 km gingen rijden en dat we daar tussen de 6 en 7 uur over gingen doen. Ik dacht toen nog: jaahaaa 350 km, 7 uur? Amehoela, daar zijn we veel sneller.. NIET DUS!
We vertrokken vanuit Paramaribo naar Zanderij, daar ligt ook het vliegveld. Daar hebben we ontbeten en vanaf daar draaiden we de Bauxietweg op. Voor diegene onder ons die nog wat willen leren: Bauxiet is in 1915 ontdenkt en wordt gebruikt voor Aluminium. Het brengt veel geld in het laatje van de staat en wordt dus ook gebruikt voor wegen hier in SU.
Deze bauxietweg bestond meer uit gat dan uit weg dus dat was hobbel de hobbel, klutserdekluts.

Aan het begin was dit nog wel leuk, het eerste kwartier ofzo want je gaat van boven naar beneden in de jeep en de jeep gaat van links naar rechts om proberen de ergste gaten te ontwijken. ik heb nog heel enthousiast een stukje gefilmt toen, ik haalde mn arm binnen en die zat onder de bauxietmodder-vlekken en strepen! Heeeerlijk!

Onderweg veel plaspauzes gehad of om even lekker iets te eten.
In plaats van na 7 uur kwamen we na 12 uur aan Apoera omdat het veel te hard had geregend. We waren supermoe van het autorijden dat we onze hangmatten hebben opgehangen, sauto soep en bakabana hebben gegeten en toen zijn we lekker naar bed uhhm.. hangmat gegaan!

De volgende ochtend kregen we om 8 uur ontbijt(eitjes en pannekoeken) en toen zijn we in de jeep gestapt om naar een verlaten treinstation tegaan. We reden weer over die heerlijke bauxietweg en ineens gingen we rechts een soort bospad in. Ik zat voorin en ik zag niet eens een weg aan de rechterkant, heeel mooi haha. Het was precies breed genoeg voor onze auto. Na een paar minuten zei de chauffeur tegen mij: "Vleermuizen, doe je raam dicht!" Dus ik netjes, op zn surinaams rustig mn raam dichtdoen, kwam er ineens een kapotvieze ranzige stinkende penentrante lucht naar binnen. Gad-Ver-Damme. Dat waren dus de vleermuizen. Ik weet wel dat ik volgende keer weer lekker op zn nederlands reageer haha

Toen we aankwamen in dat treinstation kregen we eerst wat weetjes.
Voor diegene die wat willen leren: Dit treinstation werd gebouwd om bauxiet van het gebergte naar de haven in Apoera te verbinden. Dit project werd grotendeels gefinancieerd door de Nederlandse regering. Toen Bouterse de coup pleegde werd de geldkraan dichtgedraaid en de surinaamse regering had zelf geen geld hiervoor. Vanaf dat moment(1980) staat dit er al verlaten bij, treinrails zijn aangelegd, het station staat er al en er staan zelfs wat treinen te vergaan..

Op de terugweg zijn we naar een traditioneel indiaans dorpje geweest, van de triostam. Zij leven nog heel primitief en als je daar rondloopt besef je wel weer hoe goed je het eigenlijk zelf hebt!

Aan het eind van de middag gingen we een stadwandeling maken, dus ik had mn sneakertjes aangetrokken omdat ik dacht dan gaan we vast wel een stukkie lopen. Nou NIET dus haha, je moet natuurlijk niet te moe worden dus we deden alles met de jeep. We zijn langs scholen geweest in Apoera zelf, langs het plaatselijke cafe toen gingen we naar een ander dorpje waar een voetbalwedstrijd aan de gang was. Daar hebben we gekeken en we zijn nog langs de school gegaan omdaar eens rond te kijken. Daar stond dezelfde tekening over bouwstenen op het bord! :D
Er waren ook twee kinderen een spelletje aan het doen met elastiekjes en die moest je dan schieten op een bepaald punt, wie het dichtsbij kwam had gewonnen. Met hen heb ik nog even meegespeeld.

"s avonds zijn we naar de plaatstelijke discotheek geweest maar daar was het net vliegen op stroop dus ik had het al snel gehad haha.

De volgende ochtend moesten we de spullen inpakken en zijn we naar Blanche Marie gereden. Daarvoor moesten we weer een stukje door de bushbush rijden! Was supergaaf om te zien joh, al die bomen die allemaal verschillend zijn en door elkaar staan en toch eigenlijk een geheel vormen is echt mooi!
Het huis waarin we sliepen stond ook echt supermooi, langs de rivier. eerst gingen we eten en daarna gingen we dan naar de waterval. Deze tocht was ook door je jungle een stukje, 800 meter ongeveer. Hier zagen we de black eagle. Een supergrote roofvogel! Saskia en ik waren een beetje achter op de rest en hadden onze hele overlevingstactiek al paraat voor als we een panther tegen zouden komen haha. Die zitten namelijk ook hier in de jungle.

Toen we bij die waterval aankwamen heb ik mn ogen uitgekeken, het was zoo mooi. Zwarte rotsen en dan het water wat er zegmaar elke keer gesplist vanaf kwam. Het was supermooi! Daar mochten we ook zwemmen en moesten we met een touw de rotsen af omdat daar geen trappetje ofzo was. Ik ging ook diehard mee met de rest en toen ik een paar passen in het water had gezet en natuurlijk alweer was omgevallen omdat ik mn voet op een glad schuinstuk had gezet kreeg ik het ineens spaans benauwd en dacht ik meteen aan egypte dus ik ben meteen het water uitgegaan. Toen heb ik lekker gekeken naar de rest en nagedacht over het leven met uitzicht op de waterval!
Toen we terug waren hebben we de hangmatten opgehangen en ik had duidelijk het mooiste plaatsje. Ik lag aan de buitenkant, parallel aan de rivier dus ik had suuuuper mooi uitzicht!

's avonds na het eten gingen we de jungle in om te jagen, we hebben niks gevangen maar het was wel cool om in het donker daar te lopen en het gebrul van brulapen te horen, kikkers(die ook giftig kunnen zijn) en het besef dat er ook ergens een slang of panther op de loer kan liggen maakt het toch wel spannend.

Maandag was het hier dag van de revolutie en waren we vrij, daarom konden we deze trip doen. Deze dag heeft helemaal in het teken van de jeep gestaan want we zaten weer zo'n 10 uur in de auto. Echt heeeerlijk. Wat plaspauzes, eetstops, en regenbuitjes verder waren we dan eindelijk thuis ik heb mn spullen uitgepakt en ben lekker gaan slapen!

Echt een supergaaf weekeind gehad en ik zou het zo weer doen!

Heel veel liefs!
x

  • 27 Februari 2013 - 23:20

    Bart:

    Hoi Joyce, super ervaringen ben je aan het opdoen. Giga leuk.
    Wat ik zo mooi vind is dat je op deze manier je kennissen in het verre en koude, snotterige, proestende Nederland aan het lekker maken bent met bauxiet modderbaden, duikelingen in een tropische waterval, iets probeert uit te leggen met stroop en vliegen, je nog niet lek bent gestoken (althans daar schrijf je niet over) en tevens je C1 skills aan het verruilen bent met een jeep. Wat wil je nog meer.....

    Uit ervaringen van reisverhalen van mijn eigen dochter weet ik hoe leuk en belangrijk deze stories zijn. SUPER !!!!!

  • 01 Maart 2013 - 13:54

    Monique:

    hoi

    Leuk, een leuk gezellig spannend weekend heb je gehad.
    Ook voor ons leerzaam, zo leren we nog wat van de geschiedenis van suriname.
    En tof dat AJAX er ook was!!!
    groetjes monique

  • 06 Maart 2013 - 09:23

    Ayesha:

    Sickkkkk!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 567
Totaal aantal bezoekers 10733

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 03 December 2014

Curacao

02 Februari 2013 - 31 Mei 2013

4 maanden suriname!

15 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Kenia

Landen bezocht: