stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu

stage

Door: Joyce Jansen

Blijf op de hoogte en volg Joyce

25 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Frisse Morgen gudu's!

Het heeft eventjes geduurd maar ik heb nu weer tijd om een fijn verhaaltje voor jullie te typen.
De afgelopen weken heb ik op stage veel meegelopen met leerkrachten maar ook veel invalwerk gedaan in de 6e klas. Dit was omdat de leerkrachten op training waren en ik moest dan de 6e klas overnemen. De 6e klas is hetzelfde als groep 8 in nederland.
Op maandag in 6A en op dinsdag in 6B. Dit deed ik twee weken achter elkaar en allebei deze weken beviel de dinsdag beter dan de maandag. Of dit nou aan mijzelf lag, of aan de leerlingen die vonden dat ik te lief was laten we maar even in het midden haha.
Op woensdag ben ik doorgegaan met de extra begeleiding. Vorige week woensdag liep dit even anders.
Ik doe de extra begeleiding altijd in het computer lokaal zodat de andere leerlingen hier geen last van hebben, zo ook deze woensdag. Toen kwam de directrice binnen en moest ik even 5 minuutjes wachten voor ik de volgende groep kon halen. Deze 5 minuutjes werden een half uur en toen besloot ik om maar even te gaan helpen en mijn licht op de nog onbekende situatie te werpen.
Het probleem was alvolgt: De kabeltjes waren te lang, en oprollen kon niet want dat was lelijk. Samen met de ICT-meneer heb ik toen een hele constructie bedacht om alle kabeltjes wegtestoppen zodat de leerlingen daar niet mee in de knoop konden zitten. Toen diende probleem 2 zich spontaan aan. Er was ineens niet genoeg ruimte voor alle kinderen dus er moesten bureau's verwisseld worden. Dus ik mijn mouwen opgestroopt en meegeholpen. Uiteindelijk ben ik 2 uur bezig geweest met het computer lokaal inrichten en heb ik geen kinderen meer geholpen. De directrice vond om 12 uur dat ik hard genoeg gewerkt had dus ik mocht lekker met margot mee naar huis! Dat was nog eens een meevaller haha.
's savonds zijn we nog naar de karaoke bar gegaan waar we lekker gezongen hebben haha.

Donderdag zijn we lekker gaan eten bij Pawiro, dat is een Javaanse Warung waarbij je je eten aan de toonbank besteld, je betaalt daar en krijgt dan een bonnetje met een nummer erop. Dat nummer wordt rond geschreeuwt als je eten klaar is en dan kan je het weer ophalen. Maar alleen met je bonnetje anders kunnen ze niet controleren of het eten van jou is!
Toen nog eventjes geslapen en daarna een borreltje gedaan met het huis en vervolgens met z'n alle naar Havana.
Om kwart over 4!! Sloot de tent dus ben ik maar naar huis gegaan terwijl wat andere nog even naar een afterparty gingen. Ik moest om half 9 weer bij het SPI zijn dus daarom had ik deze verstandige beslissing gemaakt haha.

Vrijdag op het SPI hadden we eerst evaluatie en daarna zijn we naar voren gegaan want daar werden sketches gehouden door de 3e klas over verschillende culturen. Dit was heel leuk, alleen omdat sommige sketches in het surinaams gesproken werden konden we het niet echt goed verstaan. Wel snapten we dat het grappig was want als Surinamers iets kunnen dan is het heeeeeeel hard lachen hahaha.
Terug thuis heb ik lekker even geslapen en daarna zijn we met een groepje naar de waag gegaan voor het afscheid van mijn Belgische huisgenootjes die nu weer naar huis zijn. De waag is een italiaans restaurant.
Hier heb ik Bangbang-filet op, suuuuuper lekker!

Zaterdag ben ik bij de familie van Herman op bezoek geweest en heb ik kennis gemaakt met ze. Hij heeft een hele aardige familie, en zelfs een aap. Toen ik aan zijn neefjes en nichtjes vertelden dat je in Nederland helemaal geen apen hebt, alleen in de zoo ben ik gewoon heel hard uitgelachen haha.
;s avonds ben ik nog lekker uitgeweest en zondag was ik de hele dag moe in de hangmat te vinden.
Uiteraard gingen we daarna weer lekker in blauwgrond eten maar nu met een hele grote groep. We hebben er zondag ook weer 3 nieuwe huisgenootjes bijgekregen, dus we houden geen lege kamers hier over.

Vandaag moesten we naar stage, was er ouder ochtend, dat is eigenlijk gewoon de 10 minuten gesprekken vanuit nederland. Margot en ik hebben de vergeten methodes zoals veilig leren lezen enzo opgeruimd in het magazijn en we hopen heel hard dat deze gebruikt worden en dat ze niet vergeten worden.
Morgen hebben we een training over huiselijk geweld, daar heb ik wel veel zin in, ben benieuwd hoe daar tegenaan wordt gekeken hier in Suriname.

Woensdag is het hier groot feest. Dan is het namelijk Holi Phagwa. Dat is een hindoestaansfeest waarbij iedereen met poeder over andere mensen heen gooit. Wij gaan dit vieren op het onafhankelijkheidsplein. Eerst lekker poeder gooien en daarna zijn er allemaal DJ's. Ook Yellow Claw schijnt te komen dus ik ben heel erg benieuwd.

Hele dikke kus vanuit de hangmat in het zonnige suriname!

  • 31 Maart 2013 - 15:43

    Lisa:

    Heej Joyce!

    Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar! Leuk dat je in verschillende klassen wordt ingezet, zo doe je wel lekker veel ervaring op!
    En zo te zien en lezen heb je nog genoeg tijd over voor leuke dingen;)
    Enjoy en tot over 3 maanden:D

    X Lisa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 10738

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 03 December 2014

Curacao

02 Februari 2013 - 31 Mei 2013

4 maanden suriname!

15 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Kenia

Landen bezocht: