lobi lafoe en Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu lobi lafoe en Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu

lobi lafoe en Galibi

Door: Joyce Jansen

Blijf op de hoogte en volg Joyce

25 April 2013 | Suriname, Paramaribo

Mi Gudu's,
Het is nu vrijdag 25 april en ik heb de afgelopen 2 weekeinden 2 tripjes gemaakt. De eerste was naar Lobi Lafoe met een groepje meiden die hier bij mij in huis zitten. Lobi Lafoe is een soort kamp waar je in hangmatten en in bedden kan slapen. Aangezien mijn bed hier in huis Kwalitatief Uitermate Teleurstellend ligt sliep ik in een hangmattie. Eeeerrug fijn! We sliepen met zn 9en op een stukje waar normaal gesproken ongeveer 4 of 5 hangmatten zouden kunnen hangen dus mijn linker en rechterheup hadden het zeker niet koud want die lagen knus tegen mijn buurvrouwen aan haha.
We werden thuis opgehaald door de touroperator en toen gingen we de rest ophalen en rijden richting Atjoni. Niet verder want bij Atjoni houdt de verharde weg gewoon op. Hier hebben we een menselijke doorgeef slinger gemaakt op zo de spullen bij de rivier te krijgen. We gingen namelijk varen naar de plaats van bestemming. Toen alle spullen in de Korjaal zaten( een lange smalle boot gemaakt van hout waar je je om de 5 minuten afvraagd of je niet zinkt omdat de boot vol met water staat) kreeg ik de taak om het eten bij te houden. Prima geen probleem, dat lukte wel haha. De doos lekte dus mijn hande waren helemaal smerig maar no spang want het was roti. Dus dat was jammer dat het niet rechtstreeks mn mond in ging haha.

Toen we aankwamen bij Lobi Lafoe keek ik echt mijn ogen uit (Nee de gids hadden we toen nog niet ontmoet), Lobi Lafoe is echt een supermooie plek. Kleine huisjes met riete daken, gelegen aan een Sula (Stroomversnelling). van Jan, de touroperator, hadden we gehoord dat de gids die ons daar opving een model was. Wij zoeken naar de gids ofcourse, en daar was hij eindelijk haha. Bijna alle monden vielen open en er waren spontaan bakjes voor nodig. Hij sprak ook de legendarische woorden: "what happends in the jungle, stays in de jungle" Dit bracht bij sommige van ons intressante gedachten naar boven hahaha.
Hij liet ons het kamp zien en vertelde ons wat we allemaal gingen doen. Kampvuur, sterren kijken, abseilen, kabelbaan en een jungle tocht en dorpswandeling.
Dit was allemaal intens gaaf om te doen. Kabelbaan was supereng, want je bent heel hoog maar wel supermooi en je voelt je net een aapje!
Abseilen ging misshien een klein beetje mis bij me waardoor ik een beetje gehavend uit de strijd was gekomen maar daarom niet minder leuk.
De jungletocht was lachen gieren brullen geblazen. Eerst was het intressant, kregen we uitleg over de verschilende bomen, planten en dieren die we zagen. Toen we bij een rivier aan kwamen gingen we daarover steken naar het dorpje waar we zouden gaan rondlopen. Hier liepen allemaal vrouwen in het wit gekleed. Dit is een creools(dit zijn de bos- en stadsnegers) gebruik bij een rouwdienst. We gingen daarom ook heel snel door het eerste dorpje heen om naar een andere te gaan. Het was heel gek om te horen hoe deze mensen rouwen. Waar je in nederland alleen maar probeert te huilen als er niemand bij is, schreeuwt en krijst iedereen het hier uit. Heel bijzonder om mee te maken.

Op de terugweg ging het regen. En echt regenen, heel hard regenen..
We waren tot op het bot doorweekt. Omdat we snel terug wilden zijn gingen we een stukje rennen. Dit rennen ging eigenlijk de hele tijd heel goed, ik voelde me net tarzan. Hup over een boomstam, bukken voor een laaghangende liaan, door de kreekjes banjeren. Maar toen.. toen we rustig aan gingen lopen ging het uiteraard mis. En niet zomaar mis op een bospaadje, nee Mevrouw Jansen gaat keihard onderuit.. MIDDEN IN EEN KREEKJE.. voor zover ik nog natter kon worden, dit was het geval.
Meteen de slappe lach, bijgestaan hierbij door Anouk, die niet meer bijkwam van het lachen haha.

Terug op het kamp gingen we eerst even opdrogen en andere kleren aantrekken en daarna lekker lunchen (om half 5)
Zondags dan de kabelbaan en het abseilen en daarna terug naar huis.
Thuis aangekomen zijn we snel naar de dokter gegaan want een van onze huisgenootjes was gebeten door een vleermuis. Het is niet alleen maar feesten hier hoor in SU. Soms kom je gekke dieren tegen. Uiteindelijk heeft ze maandag haar inentingen tegen Rabies gekregen en zou alles goed moeten komen en zou ze geen hondsdolheid moeten hebben.
Dit was echt een supergaaf weekeind!

Afgelopen weekeind ben ik in Frans Guyana en op Galibi geweest.
We hebben een heel stuk gereden waarbij we langs verschillende dorpjes zijn gekomen, en ook langs het monument van de binnelandse oorlog. Een oorlog die is geweest na de Coup van Bouterse. Bij de rivier aangekomen moesten we al onze spullen in vuilniszakken stoppen want anders werd het misschien nat. Dit vond ik nog grappig. Vervolgens in de boot naar de overkant naar Frans Guyana waar we naar de gevangenis zijn geweest waar papillon heeft vastgezeten en is ontsnapt. We zijn over de markt geweest en het was echt heel gek om ineens andere soort huizen te zien, en ineens mensen frans te horen praten, franse nummerborden en zo te zien.
Na de lunch zijn we naar Galibi gevaren. Melanie had tegen mij en dieuw gezegd dat we vooraan moesten zitten dan zouden we het minst nat worden. Wij dat gedaan, nou we hebben het geweten. Ik was suuuupernat en had het na een half uur rivierwater te hebben gedronken helemaal gehad. Gelukkig hadden we de gids bij ons zitten waar we lekker mee hebben zitten kletsen.
Op Galibi aangekomen zijn we naar de zoo geweest. (De zoo bestond uit 5 bijzondere dieren, 3 apen en 2 neusberen.) Wel heel leuk om even te zien, de dag erna mochten we terug komen om de aapjes te voeren en met ze te spelen.
's avonds gingen we met een boot een stukje varen om naar de zeeschildpadden op zoek te gaan. Dit was bijzonder omte zien hoe de schildpadden die eitjes leggen. Eerst gaan ze het strand op, dan graven ze een gat met hun achterpoten. (ongeveer 70 cm diep maar hangt van de groote van de achterpoten af) dan gaan ze de eitjes leggen, dit zijn er ongeveer 100 per keer)vervolgens dichten ze het gat weer en gaan ze terug de zee in. Echt een once in a lifetime experience!

Zondag gingen we nog door het dorp lopen en daarna terug naar huis, waar we achterin zaten en heerlijk van het zonnetje konden genieten.
Ik heb weer 2 topweekeinden gehad en bereid me nu voor op de komst van mn ouders( Kleren wassen, kamer opruimen enzo hahaha)

Bigi brasa vanuit SU!

• 26 April 2013 - 11:17

Bart:

Hoi Joyce, zo te lezen heb je het nog steeds heel erg naar je zin. Ontzettende gave reisverhalen die me jaloers maken. En ach.... zo'n regenbuitje kan er dan ook wel bij, dat mag de pret niet drukken. En als je dan daarna weer naar zo'n modelletje kan kijken......:-)
    Ook gaaf dat je naar Galibi bent geweest en schildpadden hebt gezien, die verhalen waren van Marijke net zo enthousiast. Super.
    Nog een paar dagen en dan krijg je bezoek uit Nederland en dan heerlijk even met de familie er op uit.

Oh ja, heb je tussendoor nog wel tijd om stage te lopen? hahaha.

• 01 Mei 2013 - 09:46

Francis:

Hoi Joyce,

Mooie foto's. Nog plannen gemaakt voor de (voorlopig) laatste weekenden in Suriname?

Groeten van Francis