De eerste stageweek en stappen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu De eerste stageweek en stappen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Joyce Jansen - WaarBenJij.nu

De eerste stageweek en stappen!

Door: Joyce Jansen

Blijf op de hoogte en volg Joyce

17 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,
De eerste stageweek zit er weer op! Het was een leuke week en zeker de stageweken waren leerzaam!

maandag 11-02
De eerste stagedag. Vandaag zijn margot en ik naar onze stageschool gegaan met de taxi. We waren er om kwart voor 8 maar dat was dus een kwartier te laat, want in tegenstelling tot wat meneer Ganga ons vertelde begint de school niet om 8 uur maar om half 8. We hebben een gesprekje met de directrice gehad en omdat zij het druk had zijn we rondgeleid door een andere juf. Daarna mochten we allebei een klas uitkiezen om naar toe te gaan. Ik ben naar de 4e klas gegaan. Dit staat gelijk aan groep 6 in Nederland. Mijn mentor is superaardig en hier wilde ik wel de hele tijd blijven. Ook de klas is heel leuk, de kinderen zijn heel open en kwamen meteen met allemaal verhalen naar me toe. De school is een priveschool zoals ik al vertelde maar het was wel heel leuk.

Dinsdag 12-02
Weer een nieuwe dag op stage en door die stomme taxibedrijven weer te laat. Wij hadden namelijk 100000000 taxibedrijven gebeld(Overdrijven is typisch surinaams) en toen hadden we eindelijk een taxi gebeld, kwam hij niet opdagen. Ja echt he-____- Daarna met andere huisgenoten hun taxi gedeeld en weer waren we een kwartier te laat. Echt heel fijn, ode aan de taxibedrijven.
Stage was weer heel leuk, ik heb een jongetje met een leerstoornis(ik ga ervanuit dat hij een stoornis heeft, mijn mentor vindt hem alleen zielig) geholpen met breukensommen. Na een tijdje bezig zijn met taarten in stukken te verdelen en ik daarna een iets moeilijkere vraag stelde kreeg ik als antwoord; "juffie ik hou helemaal niet van taarten" Dus hebben we er maar pizza's van gemaakt. Daar hield hij wel van en zo konden we pizza's verdelen. Na de eerste pauze heb ik tekenles gegeven en de kinderen vonden het super.

Woensdag 13-02
Weer naar stage.. Regent het een keer niet, kunnen we dus op de fiets, worden we aangevallen door een stelletje straathonden. Die hier dus echt zooooooo veel zijn. Die hond ging echt keihard blaffen en achter me aan rennen. Na een behoorlijk meisjesachtig gilletje een een race tegen de hond hebben we hem afgeslagen en zijn we op stage aangekomen.
Op stage hadden we een afspraak met de directrice om over onze stageperiode te praten. Het plan is nu als volgt: Omdat de directrice graag heeft dat we in ongeveer elke klas ons gezicht laten zien ga ik op maandag in 4a helpen, op dinsdag in 4b, op woensdag geef ik RT in de groepen 4. De week daarop is het 5a op maandag. 5b op dinsdag en RT in de groepen 5 op woensdag. Ik heb dan maar 1x in de twee weken 1 klas dus we gaan even kijken of dit werkt op deze manier.

Donderdag: 14-02
VALENTINES DAY! :D Grote happening hier! Om kwart voor 7 moesten we op het SPI zijn( Surinaams pedagogisch instituut) en daar werden we dan ingedeeld in klassen. Kelly en ik zaten samen in een klas waar ze vouwles hadden. We hebben van 7 tot half 9 dus vouwles gehad en ik kan nu een tol en een lampion vouwen! om 9 uur begon er een dansshow van alle 2e klassen. menn wat kunnen zij goed dansen zeg. iedere groep moest bij gym een dans voorbereiden waarin ze verschillende culturen moesten verwerken. Dit was echt supergaaf!
Daarna kwamen de Sranang takies "optreden". Dit hield in dat ze een beetje stonden te praten door de mic en zichzelf heel leuk vonden maar het eigenlijk nergens op sloeg. Al die meiden om ons heel gingen wel helemaal uit hun dak haha.
's avonds zijn we uiteten gegaan, een soort valentine menu maar dat was niet te vreten haha. Het was echt niet lekker :P
Daarna naar Havana. Was supergaaf!

Vrijdag:
Ik heb uitgeslapen tot 12 uur, echt heerlijk. Daarna in de hangmat gelegen, in het zwembad en weer in de hangmat. Daarna toch maar wat nuttigs gedaan en al mn kleren op de hand gewassen omdat de wasmachine hier mn kleren kapot maakt. Ook heb ik mn kamer schoongemaakt ( Ik kan het wel hoor mama)
's avonds gingen we eerst even voorslapen en daarna naar touché!

Zaterdag:
Eigenlijk hetzelfde verhaal als vrijdag, gewoon gechilled en that's it. om 5 uur ging ik kickboksen, ik was helemaal stuk, ik had gezweten als een otter, maar toen het klaar was voelde ik me wel goed en was de afleiding flink gelukt. Thuis aangekomen ging ik snel douchen en daarna gingen we eten in blauwgrond. Blauwgrond is een javaanse wijk waar een straat staat met allemaal warungs. Kleine eettentjes. Hier kan je javaans eten, en echt suuuper lekker! Toen thuis gekomen en met wat huisgenoten gingen ik naar zsa zsa zhou. om 11 uur al, zitten we in de taxi zegt die chauffeur van ja rond 2 uur wordt het leuk. Dat was jammer haha, dus gingen we in de buurt een beetje rondkijken, is er ook een bowlinghal dus hebben we eerst gebowld en daarna ben ik met Lisa en Dieuwke dus nog lekker gaan dansen.

Zondag: Vandaag zouden we naar Fort Zeelandia gaan maar het regent echt weer eens heel hard dus we gaan niet. Wel gaan we vanmiddag met zn alle nog wat leuks doen!

Ik mis jullie wel een beetje, maar jullie mij hopelijk ook. Verder is het echt super hier en vermaak ik me opperbest zo! Morgen weer stage en ik heb er superveel zin in! :D

Heel veel kusjes,.
Joyce

  • 18 Februari 2013 - 14:08

    Monique:

    Hoi Joyce

    Voordeel van die straathonden is dat je waarschijnlijk suppersnel gefietst hebt, en dus op tijd op school!!!
    Leuk te lezen wat je allemaal gedaan hebt van de week, en gelukkig vind je je stage school leuk.
    Suc6 met je was steeds op de hand !!!!

    groetjes je tante

  • 18 Februari 2013 - 16:17

    Oma Jansen:

    geweldig hoor joyce wat er allemaal gebeurt
    en dan de school en toch tijd om uittegaan
    ik mis jou ook hoor meisje maar we komen er wel door heen
    als je zulke leuke berichtenstuurt
    erg dat je aan de wasmachiene niets heb
    gortjes oma

  • 19 Februari 2013 - 19:34

    Annerieke:

    Hoi Joyce,
    Echt super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en doet! Fijn dat de priveschool je toch wel bevalt. Zijn de Surinaamse kinderen op school anders als de Nederlandse kinderen? En ja, als het droog weer is is 6 km fietsen wel te doen, maar die straathonden .... Vreselijk eng en zou echt niets voor mij zijn. Maar als ik het zo allemaal lees, heb je het best wel naar je zin en heb je een afwisselend leventje daar. Geniet ervan!!!
    Liefs Annerieke

  • 21 Februari 2013 - 20:51

    Natasja:

    Ha Joyce,

    Kickboksen? Moet je nu al de mannen van je afslaan? Of trekt de instructeur ;) heerlijk om je verhalen te lezen! We nemen gelijk je twitteraccount mee en dan zijn we weer helemaal op de hoogte. Kunnen we al met je skypen?

    Vooral doorgaan met schrijven hoor.

    Succes met de stage en de directrice en wellicht moet je een racefiets aanschaffen?

    Groetjes van de mannen en oma.

    Groet natasja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joyce

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 10729

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 03 December 2014

Curacao

02 Februari 2013 - 31 Mei 2013

4 maanden suriname!

15 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Kenia

Landen bezocht: